fbpx


מיהו ילד ADHD

חברה טובה שלי מספרת לי עם דמעות בעיניים, אחרי שעות של ניסיון להכין שיעורי בית יחד עם בני, הסבלנות פקעה, והחלטתי לקחת את יניב בני למסעדה.

הגענו, התיישבנו. "בום" קול של צלחת שבורה נשמע, המפה הגיעה עד קצה השולחן, הסתבכה ברגל השולחן, מזלג עף לרצפה וקטשופ נמרח לו על חולצתי.

ויניב? הוא כמו בטרייה דורסל, הפליא את כישרונו כמתופף בסכין ובמזלג, האנרגיות שלו לעולם אינן נגמרות.

מה מאפיין ילדים אלו?
חוסר ריכוז, חוסר התמדה וקשב, קושי בארגון משימות, קושי לעקוב אחר הוראות.

ילדים שמתנועעים רוב הזמן, עוברים מפעילות אחת לשנייה במהירות רבה, פטפטנים, מגיבים לכל מה שקורה עד שכמעט אנו מקבלים סחרחורת.

בנוסף: קושי בלמידה: בקריאה, קושי בריכוז, ליקוי בזיכרון, קואורדינציה גסה ועדינה לקויה.

הפרעה זו מתגלה לפני גיל שבע ונמשכת לאורך החיים. אך אם היא מטופלת נכון, השמיים הם הגבול.

אל תמהרו להאשים אותם, הלקות נובעת מאי יכולתו של המוח לאזן בין התגובות המעוררות לבין התגובות המעכבות.

ADHD נמצא ב 5-10% מהאוכלוסייה. לחלק מהילדים מתלווה גם היפראקטיביות ואימפולסיביות.    לרב הם ילדים חכמים, מעניינים, רגישים ומרגשים, טובי לב, בעלי עולם פנימי עשיר, בעלי כשורים רבים, ועם הכוונה נכונה יכולים להצליח מאד. מה שלא יודעים הוא כי לרב הם יכולים להתרכז ריכוז רב, אך רק בדברים המעניינים אותם.

מפורסמים רבים, מנהיגים, מדענים, וסופרים היו או הינם בעלי הלקות: אלברט איינשטיין, קולומבוס, ג'ון קנדי, בטהובן, וולט דיסני, טום קרוז, סטיבן שפילברג, אגתה קריסטי, מייקל ג'ורדון ועוד… יש למה לצפות.

איך זה קורה?
נוראדרנלין ודופאמין אינם מצויים בכמות מספקת אצל ילדים אלו.
הנוראדרנלין הינו הורמון המופרש מיותרת הכליה ממריץ את לחץ הדם וקצב הלב.

לילד ההיפראקטיבי יש חוסר בנוראדרנלין שגורם לחוסר איזון בין עירור לעכבה ולכן נגרם חוסר שקט מוטורי.
האשמים הם: תורשה, גורמים נוירולוגים, הפרעות ביוכימיות, איחור בשילתי, הרעלה ממתכות כמו עופרת וכספית, קרינה, אלרגיות למזון, חומרי טעם וצבעי מאכל או שתיית אלכוהול בעת הריון של האם.

החדשות הטובות הן שישנם הרבה דברים פשוטים שהם בשליטתנו ונוכל למזער את הבעיה.

בואו נעצור את מעגל הקסמים
מצד אחד הסביבה מפעילה לחץ על הילד, ומצד שני התנהגותו של הילד משפיעה על הסביבה. כך נוצרים גם מעגלי תגובה בין הילד להוריו, אשר נקלעים למבוי סתום.

השלמות תזונתיות
להשלמות תזונתית יש הטבה משמעותית לעין שיעור התנהגותם ועל רמת הריכוז שלהם.

דוגמא:
נמצא כי ילדים היפראקטיביים סובלים מחסר סרטונין במוח. במחקרים בהם ניתנה להם תוספת של ויטמין B הייתה השפעה חיובית ומיטיבה.

חסר במגנזיום וברזל

נמצא כי 95% סובלים מחסר במגנזיום שיוצר עצבנות, אי שקט, התכווצויות שרירים, טיקים ועוויתות בפנים, מיגרנות וכאבי ראש .

רמות נמוכות של ברזל עלולות לגרום לקשיים בריכוז, תשישות, אדישות, סימפטומים האופייניים ל- ADD.

לעומת זאת ילדים בעלי רמות גבוהות מדי של ברזל עלולים להיות תוקפניים, רגשניים והיפראקטיביים. סימפטומים האופייניים ל. ADHD המנעו מקפאין וניקוטין.

חומצת  שומן חיוניות:
ישנו קשר בין סימפטומים של היפראקטיביות וחסר בח. שומן חיוניות.

60%  ממשקל המוח מורכב מחומצות שומן חיוניות, חשיבותה של ח. שומן זו היא לקיומם התקין של מערכת העצבים והראייה. העזרו במזונות העשירים באומגה 3 כמו דגים סלמון, טונה (אחת לשבועיים), מקרל, אגוזי מלך וברזיל, זרעי פשתן טחונים.

מהר לסלק
תוספות כימיות, צבעי מאכל או חוסר בויטמינים עלולים לגרום שינויים במצב הרוח ובהתנהגות הכללית, אשר חלקן יכולים להתבטא בהיפראקטיביות, צבעי מאכל וחומרי טעם מלאכותיים הם האחראים להיפראקטיביות ואלרגיות.

הימנעו מהרעלת מתכות כבדות: לילדים היפראקטיביים יש רמות גבוהות של אלומיניום ועופרת, ורמות נמוכות של אבץ, מגנזיום, סידן וחומצות שומן חיוניות.

בדקו את הכימיקלים בבית:  השתמשו פחות באקונומיקה (מלח לימון הוא תחליף), מפיצי ריח, חומרי ניקוי. המתכות הרעילות עלולות לגרום לאוטיזם ובעיות נוירולוגיות רבות.

כספית –
מתכת רעילה מדגים, שפכים של מפעלים. הכספית מצויה בדג הטונה ובמוצריו, באצות ים, בחומרי ריסוס וכמו כן בסתימות השיניים.

עופרת –
מתכת רעילה המצויה באופן טבעי במים, בחומרים הדברה, צבעים, כלי בישול או כלי אמייל העשויים מעופרת. להרחיק מאדי צבע או פליטה של כלי רכב.

להימנע מעישון בתקופת ההיריון, עודף תוספי מזון כמו ברזל.

צבעי מאכל
חומרים שנוהגים להוסיף למוצרי מזון רבים בכדי שימשכו את העין. מחקרים רבים שנעשו מצאו כי חומרים כמו טאטרזין המצוי בצבעי מאכל גורמים לפעילות מוטורית עודפת, חוסר ריכוז, תוקפנות והפרעות שינה. אצל רוב הנבדקים שנמנעו מצבעי מאכל חל שיפור משמעותי בהתנהגותם. המנעו מתוספי מזון תעשייתיים למינהם כמו: חומרי טעם ושימור, מייצבים, ועוד…
קשה לנו לשלוט באינטרסים של תעשיות המזון הגדולות, אבל בהחלט נוכל לשלוט במזונות שילדים אלו אוכלים.

סוכרים ופחמימות
חוסר איזון ברמת הסוכר גורם לשינויים רגשיים אצל ילדים ומבוגרים. תת סוכר מביא לפעלתנות יתר, כשהאדרנלין ומעוררים אחרים משוחררים לתאים בתגובה לרמה נמוכה של סוכר בדם. 

הפחיתו או סלקו אותם מתפריטו של הילד: פחמימות פשוטות כמו קמח, אורז וסוכר לבן, אלו גורמים לחוסר איזון ברמת הסוכר.

שללו בעיה שמיעתית, דלקת באוזן התיכונה שגורמת לאותם תסמינים.

לסיכום,
אחרי שהשכלתי והרגעתי את חברתי, היא הבינה שיש הרבה מה לעשות כדי להפחית את התסמינים של ADHD, בעיקר להתאים תזונה נכונה, שהיא למעשה טובה לכולנו. מזון הוא סם רב עוצמה. בהחלט נוכל להקל על ילדים אלו. כן יש לשלול גורמים נוספים, אז… קדימה לעבודה.

 

 

תגובה אחת

  1. ליאורה רחימי

    מאמר מרתק וחשוב, תודה על כל הטיפים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן