fbpx

יש לי שתי בנות, שתיהן גרות במרכז הארץ ויש לנו "הסכם לא כתוב": בימי שישי פעם בשבועיים אוכלים אצלנו ארוחה משפחתית כולם ביחד. כל אחת מגיעה עם החוויות שלה, עם הקשיים שלה, עם האהבה שלה, עם המצב רוח שלה, בקיצור – כל אחת מגיעה עם "החבילה" שלה.

אז הנה כמו בכל יום שישי כזה אני מהבוקר עד הלילה עומדת במטבח ומכינה לכל אחת את מה שהיא אוהבת ותסמכו על הבנות שלי, כל אחת יותר דעתנית מהשנייה.

בתי הקטנה נכנסה הביתה, הייתה מצוברחת ואני מכירה את הבת שלי כמו את כף ידי, כי כל מי שמכיר אותנו יודע כמה היא דומה לי. ניגשתי אליה ושאלתי: מה קרה? את נראית היום מכונסת בתוך עצמך, משהו עובר עליך? והבת שלי היא כמו על "אוטומט", היא צריכה לירות את מה שיש לה בלב…

"אמא אני לא מבינה, איך זה הגיוני שמבנאדם כל כך בריא אני רואה את אמא של חברה שלי לא מצליחה לתפקד לבדה, יושבת על כסא גלגלים, בקושי מתקשרת ותאמיני לי אמא – היא הייתה יותר פעילה משתינו ביחד."

הבת שלי היא טיפוס מאוד רגיש, יש שיאמרו אפילו יותר מידי, אבל הפעם הרגשתי שגם כאמא וגם כמישהי שנושא הבריאות מוביל אותה, אני חייבת להיכנס איתה לעומק העניין. ניגשתי אליה – בואי נשב, בואי תספרי לי קצת יותר.. זה היה נראה שהיא רק חיכתה לשתף- כי איך שישבנו היא התחילה לדבר ולספר על זה שרק לפני חצי שנה היא הייתה אצל חברה שלה ואמא שלה הכינה להן אוכל ורצה ממקום למקום בבית וחיבקה וליטפה ותפקדה כמו כל אמא רגילה ובשנה הזאת משהו פשוט הלך לאחור, לאט לאט היא התחילה פחות לתקשר, בהתחלה זה היה נראה שיש "קצר" בין המחשבה לבין הפעולה, לפעמים איבדה את שיווי המשקל, לא ראתה כל כך טוב, זה היה נראה שלאט לאט היא נעלמת. אחרי בדיקות הסתבר שיש לה טרשת נפוצה במצב מתקדם, והיא שואלת אותי, "אמא מאיפה זה הגיע? גם לך זה יכול לקרות? ככה ביום בהיר…שהגוף שלך בוגד בך?"

אז נתחיל בזה שהיתי צריכה להסביר לה קצת על המחלה.
טרשת נפוצה היא  מחלה כרונית של מערכת העצבים, היא פוגעת בתפקוד התקין של תאי העצב בתוך מערכת העצבים המרכזית ע"י פגיעה של המיאלין, שזהו למעשה החומר השומני שמבודד את סיבי העצב. הפגיעה הזו גורמת לקושי להעברת זרמים חשמליים בין תאי העצב ולמעשה פוגעת בתפקוד התקין של המוח ושל הגוף כולו. לרוב הפגיעה היא בחוט השדרה, מוח ועצב הראייה, אבל כמובן שיש מגוון רחב של תסמינים.

ראיתי את הבת שלי מסתכלת עלי בכעס –  "אמא, את כמטפלת, כמאמנת, עם כל האמונה באורח חיים בריא, מה היית עושה? מה היית אומרת? להחזיר את המחלה אנחנו לא יכולות לעשות, אבל מה בנוגע לחיים יותר איכותיים? אני לא יכולה לראות ככה בנאדם נגמר. וקראתי על זה – אומרים שיש חולים שחיים שנים רבות עם המחלה הזאת. מה היית ממליצה לה?"

_ _ _ _ _

 

עכשיו אני רוצה לצאת מהסיפור ולומר, כל מקרה הוא לגופו אבל יש בהחלט דברים שיכולים להעשיר את החיים שלנו ולגרום להם להיות הרבה יותר "איכותיים" כמו שהבת שלי אמרה.

האם טיפול נטורופתי יכול לעזור? התשובה היא חד משמעית מבחינתי – הנטורופתיה יכולה מאוד לעזור!

נתחיל בדבר הכי בסיסי שאנחנו מכניסים לגוף שלנו, ה"דלק שלנו", לאנשים שסובלים מדלקות ומחוסר איזון במערכת החיסונית הייתי ממליצה בחום לאמץ תזונה אנטי דלקתית – בתוספת צמחי מרפא אנטי דלקתיים ותוספי תזונה אנטי דלקתיים.  

הטיפול הטבעי – נטורופתי בטרשת נפוצה
דיאטה דלת שומנים רווים עם הגבלה של מזון מהחי ואכילת פחמימות מורכבות. יש לאתר מקורות שיגרמו לנו לאלרגיה בתפריט ולהרחיקם באמצעות דיאטת אלמיניציה, יש לצרוך תזונה אנטי דלקתית עם דגש על פירות וירקות אורגניים ככל שניתן, רצוי לנסות לעבור לתזונה צמחונית. כמו כן יש לשפר את הפלורה במערכת העיכול לשיפור הספיגה ולמניעת אלרגיות.. זה אולי נשמע לנו מורכב וקשה ליישום אבל אם נזכור שמדובר בגוף שלנו –הדבר היקר לנו ביותר, נבין שאנחנו צריכים לתת לו את הטוב ביותר, על מנת שלא יפנה נגדנו.

תזונה אנטי דלקתית משמעותה להוציא מהתפריט היומי סוכר ומוצריו, מרגרינה, שומנים רוויים, מזונות מהחי, דגנים מעובדים, אלכוהול, כל אלה -הם מעודדי דלקת!! ישנה תורה שלמה על תזונה שמתאימה כטיפול משלים אך ישנם מזונות שאי אפשר לחלוק עליהם שיכולים לעשות לנו רק טוב-האוצרות של הטבע:

אוכמניות– מדובר בבית חרושת לנוגדי חימצון. אוכמניות מכילות פיטוכימיקלים רבים המגנים בפני מחלות שונות כגון דלקות בכלי הדם, שיטיון (דימנציה) וסרטן.

בטטה– מהווה מקור לפחמימות מורכבות, בטא קרוטן, מנגן, B6, ויטמין C וסיבים תזונתיים. כל אלה בסינרגיה אדירה נלחמים בגורמי דלקות בגוף.

שום מכיל תרכובות גופרית אשר בכוחן להילחם בגורמי דלקות שונים.

עדשים– עשירים בויטמיני A, C ו E – אשר ידועים כלוחמי דלקת אמיצים.

שמן קוקוס מכבישה קרה– מכיל חומצה קפרילית שנוגדת וירוסים, חיידקים ופטריות וגם חומצה לאורית שמחזקת את מערכת החיסון. שתי חומצות אלה הופכות את שמן הקוקוס לחייל חיוני במלחמת הדלקת .

ג'ינג'ר זהו שורש הידוע בתכונותיו נוגדות הדלקת. אגב, הרכיב הפעיל שלו- ג'ינג'רול הינו נוגד סרטן יעיל.

אבוקדו מכיל קרוטנואידים, פיטוסטרולים וחומצות שומן חיוניות אשר יחדיו משתתפים בתהליך האנטי דלקתי.

שמן זית מכבישה קרה– מכיל פוליפנולים וויטמין E המגנים מפני טרשת עורקים ודלקות בכלי הדם. חומצות השומן שבשמן מומרות בגוף לסוכנים סמויים הנלחמים בדלקות.

צמחי מרפא נוגדי דלקת: כורכום נוגד חמצון חזק ביותר שקיים בטבע. מונע ומשכך דלקות,וקוטל חיידקים. כורכום מומלץ מאוד בדלקות מעיים.

קינמון נוגד חמצון מומלץ מאוד לחולי סכרת.

פלפל שחור מגביר את ספיגת הכורכום,מעודד זרימת דם. מומלץ למחלות לב.

חשוב לציין שכל המזונות שציינתי, הינם מזונות שלא יגרמו לכל תופעות לוואי לצד התרופות.

ומה בנוגע לשיקום הגוף – ושיקום שיכבת המיאלין אשר נפגעה?

תזונה יכולה מאוד לעזור, אך ישנם חומרים הנחוצים לשיקום שיכבת המיאלין:

שומנים מסוג אומגה 3 מינון גבוה, המוצר הטוב ביותר בקטגוריה: COD LIVER OIL בכל מנה: יש 460mg DHA , ו 430 mg EPA.
מומלץ לפחות פעמיים עד שלוש ביום!

ויטמין B12 מינון גבוה, וכאן יש להבדיל בין סוג cyanocobalamin אשר נספג בצורה לא טובה בגוף, ואף עלול להיות רעיל בכמויות גדולות לעומת זאת, B12 מסוג methylcobalamin אשר אפשר לקחת בכל כמות והוא נספג היטב בגוף.

קומפלקס B מינון גבוה, הקומפלקס הטוב ביותר שאנחנו מביאים – הוא בנוזל, מה שמקנה לו תכונות ספיגה משפרות.

קריאטין – CREATINE התוסף הזה בטח נשמע לכם מוכר בהקשר של שימוש בו ע"י ספורטאים לשם הגדלת מסת השריר, אך מידע חדש מוכיח שתוסף זה עוזר לפעולות נוספות בגוף, בטרשת נפוצה הוא עוזר לטפל בנזק ובחולשה שנגרם למערכת העצבים, "קריאטין קרה אלקילן"– מבוסס פטנט רשום אשר נספג בגוף בצורה מלאה! מה שאומר שכמוסה אחת שלו 1500 מ"ג שוות ערך ל 10 גרם של אבקה של קריאטין. 100% יציב בספיגה למחזור הדם וללא תופעות לוואי.

פרוביוטיקה אשר משפרת באופן מהותי את העיכול, מגבירה את הספיגה של חומרים מזינים מהאוכל, מגבירה את יכולת הגוף הטבעית להתנקות מרעלים ועוזרת בייצור ויטמינים ובחסינות הגוף.

לבתי היקרה, אני לא יכולה לומר לך שאת המחלה נצליח לעצור, אני בהחלט יכולה לומר לך שעל הגוף שלנו צריך לשמור, כדי שתמיד ילך איתנו ולא נגדנו.

אני תמיד כאן בשבילכם, למידע נוסף עוד עצות והרבה נתינה.

לוסי רבין.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן