fbpx


תזונת ילדים טובה – הבסיס להרגלי חיים בריאים

חגית אריאלי – שיינפלד, מטפלת מוסמכת באיורוודה

ייעוץ בנוגע לתזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית

כל הורה יסכים אתי כי ילדינו יקרים לנו יותר מכל דבר אחר עלי אדמות. אנחנו מקדישים ימים כלילות לפרנסת המשפחה מנהלים קריירה תובענית המחייבת אותנו להיעדר מהבית שעות רבות, כדי להבטיח לילדינו את התנאים המיטביים לגדילתם והתפתחותם  – מחסה מעל ראשם, כסות לעורם, משקיעים זמן איכות וממון רב ברכישת משחקים לגיל הרך, כדי "להעשיר" את עולמם ולדאוג להתפתחותם האינטלקטואלית, ובהמשך החיים מציפים אותם בשלל חוגי העשרה ופנאי, ובמיטב הטכנולוגיה שמא "יישארו מאחור. אולם כאשר הדבר מגיע לתזונת ילדינו, כמה מאתנו יכולים לומר בלב שלם שהם עושים מעבר ל"מינימום הנדרש"?

עלינו – ההורים מוטלת האחריות לתת מענה הולם לצרכים התזונתיים של ילדינו, באותה מידת רצינות ומחויבות, בה אנו דואגים למחסורם החומרי, הפיסי ולצרכיהם הרגשיים והנפשיים.  שכן, המזון שאנו אוכלים מזין לא רק את גופנו, אלא גם את נפשנו, את המיינד.

ע"פ האיורוודה, תקופת הילדות מזוהה עם קאפה דושה (אחד משלושת הכוחות השולטים במכלול התהליכים הביולוגיים). קאפה דושה שפירושה בסנסקריט "זו אשר מחברת את הדברים יחד", עשויה משילוב של אלמנט האדמה ואלמנט המים. היא זו המעניקה לנו תמיכה למבנה, פרופורציות, אחראית על כוח ויציבות הגוף (במובן הפיסי והפיסיולוגי), שימון וסיכוך מפרקים, טונוס של רקמות, איברים ושרירים, הפרשת נוזלים מריריות הגוף השונות, זיכרון, חוסן ביולוגי וכן מזוהה עם רגשות כגון: אהבה, חמלה, נאמנות ועוד.

כידוע, תקופת הילדות ובמיוחד שנות החיים הראשונות, מאופיינים בתהליכי התפתחות וגדילה מואצים (בשנת החיים הראשונה אנו עדים לכך במיוחד). לכן קיימת דרישה למזונות מזינים, אנאבוליים, שמסייעים בבניית השלד, העצמות, חלקי ואיברי הגוף השונים, לרבות המוח. מזונות שהם בטבעם בעלי טעם מתוק (כולל חיטה, קוואקר, בשר), חמוץ, מלוח, פירות וירקות עתירי מים, מזונות שומניים ושמנוניים (אגוזים) וכד' כיוון שהילד צריך לגדול מבחינה איכותית וכמותית.

האתגר בגיל הילדות הוא להזין את הגוף מבלי לגרום לעודף משקל, כיוון שקאפה קיימת במערכת, כאמור מלכתחילה. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בילדים שקאפה דושה דומיננטית אצלם, כחלק מהטבע המולד.

כאשר תיווצר קאפה עודפת בגוף – למשל עקב צריכה מוגברת של מזונות עשירים בקאפה, עידוד הילד "לגמור מהצלחת", אכילה שלא בהתאמה ליכולת העיכול, חוסר פעילות גופנית, שינה עודפת, צריכה של מזונות ומשקאות קרים, חשיפה לקור, מקלחת לאחר הארוחה ועוד הדבר יגרום לפגיעה ביכולת העיכול. מערכת עיכול המתנהלת בכבדות, סופה לגרום לעלייה במשקל וצבירת עודפים, כמו גם פסולת ורעלים ("אמה"). אגב,   קאפה עודפת תגרום לא רק לעלייה במשקל, אלא גם לתופעות כגון בעיות נשימה, אלרגיות ועוד.

בשנים הראשונות לחיי ילדינו אנו בונים את היסודות לאכילה נבונה ומושכלת. לכן חשוב שנעניק לילדינו תזונה איכותית ומגוונת, עתירת נוטריינטים, המבוססת על שפע המתנות שמעניקה לנו "אמא אדמה". 

החופש הגדול הוא תקופה נהדרת להקנות ולאמץ הרגלים חדשים. להלן כמה המלצות פרקטיות שתוכלו לאמץ:

  1. "כלל הברזל" שצריך לעמוד לנגד עינינו שהארוחה תהיה הן מזינה והן מהנה, בבחינת חוויה כלל חושית – בהיבט של מראה, טעם, גוון, מרקם, ריח.
  1. במהלך החופשה, כיוון שילדים רבים אינם נמצאים במסגרת, קיים קושי לשמור על סדר יום קבוע. לכן מומלץ להכין עם הילדים תפריט שבועי לחופש, על בסיס שלוש ארוחות מסודרות. חשוב שהתפריט יהיה מגוון ויכלול פירות, ירקות, דגנים, קטניות ועוד.
  1. שייקים על בסיס פירות, ירקות עליים ומים, יכולים להיות אופציה נהדרת, כתחליף לארוחה, או "נשנוש" בין הארוחות. אני אוהבת להוסיף גם "סופר פוד" שונים לשייק, בשילוב עם פירות יער קפואים, שמעניקים לשייק גוון ורדרד, שאטרקטיבי גם לילדים בררניים במיוחד.
  1. ניתן להשתמש בשייקים גם כבסיס להכנת שלגונים ביתיים (ניתן למצוא בכל חנות כלי בית ערכה להכנת שלגונים). ואם רוצים קינוח "מושחת" במיוחד, ניתן להכין שייק על אותו בסיס של פירות וסופר פוד, בשילוב עם נוזל קוקוס ושמן קוקוס.
  1. הורים רבים נוהגים לתת לילדיהם "חטיף בריאות לילדים" כתחליף לארוחת בוקר בהנחה כי הנ"ל מהווה מקור טוב לדגנים ואף מועשר בוויטמינים ומינרלים. אך לא כך הדבר (אין צורך להכביר מילים על כמות הסוכר והשומן הצמחי). תחליף הגיוני וטעים עשויים לשמש לנו גם פנקייק מקמח מלא (אפשר להכין ערב לפני) בשילוב פרי או מאפינס על בסיס שיבולת שועל ופירות חתוכים.
  1. דאגו לתת לילדכם ארוחת בוקר קלה, טרם היציאה לפעילויות השונות מחוץ לבית. ארוחת בוקר טובה תעניק לילדכם אנרגיה, תגביר מטבוליזם, תסייע בשמירה על רמת סוכר מאוזנת לאורך היום ותמנע תחושת רעב בהמשך.
  1. שלבו פירות וירקות בכל ארוחה – עגבניות שרי, מקלות גזר, מלפפון, פלפל, חסה, שומר, קולרבי – לא חייבים להיות חלק מתפריט של "שומרי משקל". נסו ותופתעו לגלות שגם ילדים ישמחו לנשנש אותם.
  1. תחליף נהדר למשקאות ממותקים יכול להיות מים בשילוב צמחי מרפא כדוגמת חתיכת לימון, נענע, לואיזה, גרניום לימוני וכד'. גם מיצי ירקות טריים וסחוטים (סלק, גזר, סלרי, תפוח עץ) יכולים להוות אופציה נפלאה.
  1. החליטו על מינון שבועי/חודשי של מזונות פחות מומלצים. למשל: אכילת חטיפים במסגרת טיול, אירוח חברים, פעילות בתנועת הנוער וכד'. וגם אז, תמיד נעדיף אופציות בריאות יותר, לדוגמא: פופקורן ובייגלה מקמח מלא על פני חטיפים עתירי שמן, נתרן, סוכר וקלוריות ודלים בסיבים תזונתיים.
  1. דוגמא אישית! – ההעדפות האישיות של ילדיכם מבוססות לא פעם על העדפותיכם.
  2. טבחים קטנים – מחפשים רעיון לפעילות עם הילדים? אין צורך להרחיק. "סדנת בישול" עם הילדים היא פעילות נהדרת וחוויה מעשירה ומחברת. אפשר גם להזמין חברים לחגיגה.
  1. ארוחה משפחתית – במהלך תקופת הקיץ, כאשר הורים רבים נוטלים ימי חופשה, מומלץ לאמץ את המנהג של ארוחה משפחתית, גם במהלך השבוע.
  1. בילוי במסעדות – מסעדות רבות מציעות "תפריט לילדים", המבוסס בדרך כלל על שניצל, צ'יפס או פסטה. במקום ללכת על המוכר, הידוע והצפוי, נסו לעניין את הילדים במנות שפחות מוכרות להן. פעמים רבות ילדים יהיו מוכנים לנסות "בחוץ" דברים שיסרבו להם בתוקף בבית.

חופשה נעימה!

למידע נוסף מוזמנים לבקר בדף הפייסבוק של חגית:  https://www.facebook.com/hagit.ayurveda?fref=ts

או בקבוצת הפייסבוק "איורוודה ליום יום".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן