fbpx

בלי פניקה!

אחד מהאלים במיתולוגיה היוונית הוא אל הרועים פאן, בנם של האל הרמס ובת התמותה פנלופה, אשר חצי גופו התחתון תיש וחציו העליון אדם, ולראשו קרניים. פאן היה נגן נפלא, אשר הפיק מחלילו נעימות ערבות כשירת הזמיר, וחי במקומות שוממים.

יש הסוברים כי מקור המילה פאניקה היא הפחד הפתאומי שחש מי שנתקל באל זה באזור שומם, או פחד עקב שמיעת קולות מעוררי אימה שהיו בני תמותה שומעים בלילות, ויוחסו לפאן.

יסכימו איתי רבים כי תופעות בריאותיות אלה ואחרות בקרב צאצאינו הרכים מפחידות פי כמה מאל משעשע המנגן בפסגות ההרים או ביערות נידחים – ובמקרים אלה ניכר כי הורים נתפסים לפאניקה.

מובן מאליו כי פאניקה אינה תורמת דבר לפתרון בעיות בריאות – מיותרות לכל הדעות – המופיעות מפעם לפעם אצל ילדינו; ואף על פי שאין זו תוצאה של בחירה מודעת, ובייחוד בקרב הורים לפעוטות ולילדים רכים – מוטב להימנע מכך.

מה עושים? תחילה, שומרים על הילדים.

בכלים פשוטים וטבעיים – ולכאורה ברורים מאליו – אפשר להגביר את סיכויי הילדים לגדול בריאים ושלמים; ולדאבוני, הורים לא תמיד זוכרים זאת.

עשרה כלים לשמירה על הילדים ועל בריאותם

1

תזונה וארוחות: הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת. ערכו ארוחות משפחתיות סדירות, ושימו סוף לנשנושים האינסופיים. הסבו יחד לשולחן, והפכו זמן זה לזמן איכות נוסף עם הילדים. מחקרים רבים מראים קשר ישיר בין השמנה ובין דילוג על ארוחת הבוקר. הקפידו על ארוחות בוקר קלות ומזינות, ותרוויחו פעמיים: בריאות וריכוז בלימודים.

2

הימנעו מהכנסת משקאות מוגזים הביתה דרך קבע. זוהי תוספת משמעותית של קלוריות. (כוס קולה שוות ערך לשש כפיות סוכר).
בד בבד הקפידו על
צריכת מים, הנחוצים למערכות הגוף ותורמים לתחושת שובע. 

3

הפעילו את הילדים בשעות אחר הצהריים. הגבילו את שעות הטלוויזיה והמחשב למינימום, וצאו עם הילדים החוצה. יחד תשרפו קלוריות ותבלו בנעימים. לחלופין, הפעילו את הילדים במטלות הבית. עד כמה שהדבר מפליא, ילדים רבים מפיקים עונג רב משפשוף קירות בספוג מיוחד וממירוק שולחן האוכל. (והוריהם – גם).

4

החליפו חטיפים בפרי טעים ומזין או במבחר ירקות חתוכים. צמצמו אירועים "חד-פעמיים", המצטברים ליותר מפעם בשבוע.

5

שמרו על הגיינת הפה של הילדים. אל תדלגו על צחצוח השיניים, ערב ובוקר. גם אם הילד אינו מאפשר זאת, התעקשו והשתדלו – זה יכול להיות קשה, אך קשה  בהרבה לבקר את רופא השיניים עקב חורים. הקפידו על צחצוח תדיר – מהיום! כמו כן, התחילו בביקורים אצל רופא השיניים בגיל צעיר של הילדים, ליתר דיוק: בגיל שנה.

6

בטיחות: שמרו על הילדים! בבית, בגינה, בכביש ובמכונית – חשבו כמה צעדים קדימה. צרו בעבור ילדיכם סביבה בטוחה, ואל תשאירו ילדים קטנים ללא השגחה.

7

הרחיקו מוצרים אלקטרוניים מהילדים ומסביבתם. אם ילדיכם משתמשים בטלפונים ניידים, הקפידו כי יעשו זאת בעזרת אוזנייה. חסכו מילדיכם קרינה מיותרת!

8

הציבו לילדיכם גבולות וגבשו סדר יום קבוע ומסגרת ברורה בבית. הקפידו על תקשורת טובה עם הילדים עוד מגיל צעיר: הקשיבו להם, היו סבלנים, הכילו אותם ואת השגעונות שלהם, היו קשובים למצוקותיהם. הבעת רגשות נחוצה לבריאות מאוזנת בקרב הילדים, וכמובן יש זיקה ברורה בין בריאות הגוף והנפש… 

9

אל תמהרו לתת לילדים תרופות ואנטיביוטיקה. יש תחליפים טבעיים מצוינים, ולפעמים מוטב לאפשר לגוף להילחם במחלה.

10

צרו איזון בחייכם. הקציבו זמן לעבודה ולעצמכם – וזמן לילדים ולבית. כדי למקסם את הזמן שלכם השתמשו בעזרה חיצונית, אם אפשר. כלי אחרון זה הוא אולי הראשון בחשיבותו, שכן בהיעדר זמן אין ההורים יכולים להשקיע בילדים – ובלי זמן זה תתקשו עד מאוד ליישם את יתר העצות. 

ובוקר אחד, אם הילד שלכם יסבול מחום גבוה… אם ילדתכם הרכה תיפול על האף ותתנפח לה האוזן – נשמו נשימה עמוקה, ובבקשה: בלי פאניקה! 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן