fbpx


החרוב

 

החרוב – אחד מהפירות הנפוצים בארצנו. גדל בר, אורגני, מזין וחינמי. אם אתם מבין אוהבי החרובים זו בדיוק העונה לצאת לקטיף. מכיל נוגדי חמצון, עשיר במינרלים ובסיבים תזונתיים. מבין המזונות העשירים ביותר בסידן. מכינים ממנו אבקת חרובים היכולה להוות תחליף לקקאו – לא תאמינו מה ניתן להכין ממנה ועוד כמה טיפים שכדאי לאמץ.

החרוב הוא עץ ירוק-עד, עצי חרובים נטועים בכל רחבי הארץ. הפרי שייך למשפחת הקטניות. עונת ההבשלה של החרוב היא בחודשים  יולי – ספטמבר בהם העצים שופעים חרובים עסיסיים (פרי החרוב מבשיל רק כשהוא על הענף, ולכן אין צורך לקטוף ממנו כשהוא עדיין בוסר). 

את הפרי אפשר לאכול כמו שהוא – אוכלים את התרמיל ומשליכים את הזרעים. בימים עברו היו החרובים מעין חטיף מתוק ומזין לנוודים שלקחו אותו כצידה לדרך. הוא חטיף מעולה לקחת בכיס או בתיק לטיולים. מספק אנרגיה, לא דורש אריזה מיוחדת, תכולת המים בו מאוד נמוכה ולכן הוא שומר על טריותו זמן רב. ניתן לקטוף בעונה כמות חרובים שתספיק לתקופה ארוכה.

החרוב עשיר מאוד בסידן ב-100 גרם של חרובים יש 348 מ"ג סידן (כפול מחלב), ברזל, אשלגן, מגנזיום וסיבים תזונתיים החשובים מאוד לתפקודה התקין של מערכת העיכול ומסייעים להפחתת רמת הכולסטרול. הסיבים בחרוב מאטים את תהליך ריקון הקיבה ומאריכים את תחושת השובע.      

החרוב עשיר בטאנינים חומרים המסייעים בכיווץ ריריות ובמוצילגים המסייעים להקלה וטיפול בשלשולים ואף מסייעים לשיקום רירית המעי ואיחוי פצעים.

מכינים ממנו אבקת חרובים על ידי ייבוש, קלייה וטחינה של תרמילי החרוב עד לאבקה דקה הנראית בדיוק כמו אבקת קקאו. היא יכולה לשמש כתחליף בריא לקקאו. יש לה יתרון משמעותי על פניו היא מכילה כמות נמוכה מאוד של שומן בהשוואה לקקאו ואינה מכילה חומצה אוקסלית וחומרים ממריצים כמו קפאין ותיאוברומין המפריעים לספיגתם של מינרלים חשובים (כמו סידן ומגנזיום).

אבקת החרובים מתוקה באופן טבעי, מרוכזת ועשירה מאוד בסידן, מכילה כ- 600 מ"ג סידן ב 100 גרם!!  כדאי לשלבה בתפריטם של ילדים כמקור נפלא לסידן החשוב להתפתחות העצמות והשיניים. רצוי להקפיד לקנות אבקת חרובים מ 100% חרובים וללא תוספת סוכר, היא נפלאה ונשמרת לזמן רב. מכינים ממנה שוקולד, משקאות חמים וממרח חרובים מתוק (נראה כמו ממרח שוקולד). כדאי לקרוא היטב את תוויות המזון על מוצרי החרובים ולהעדיף את אלו שלא הוסיפו להם סוכר. 

אבקת חרובים מהווה תחליף נהדר לסובלים מאלרגיה לקקאו. ניתן להכין ממנה מתכונים רבים ולהנות מיתרונותיה הבריאותיים.

 

איך ניתן להוסיף חרובים לתפריט?

*ניתן להוסיף 2 כפיות אבקת חרובים לשייק / ליוגורט/ לדייסה/ לבלילת פנקייק ולהכנת משקה חם שיהווה תחליף לקקאו או קפה.

*אבקת החרובים תחליף בקלות את הקקאו בעוגות ובעוגיות ומניסיון אישי אין כמעט הבדל בטעם לעומת אפיה עם קקאו(כשמחליפים קקאו באבקת חרובים בעוגת טורט שוקולד יש הבדל קל במרקם של העוגה – כשפורסים את העוגה לפרוסות היא מתפוררת מעט ולכן כדאי לחתוך בזהירות). מי שלא מתעצל יכול להוסיף למתכון של עוגה בחושה חצי כוס רסק חרובים טריים שמכינים על ידי טחינת חרובים בשלים (לאחר שחותכים אותם וחולצים את כל הזרעים), מתקבלת עוגה רכה עם טעם נפלא!

*דבש חרובים – ניתן למצוא בחנויות טבע. מופק מ 100% חרובים, מרקמו נוזלי, מתוק וסמיך. מכינים אותו מחרובים בשלים בתהליך הדומה להכנת הסילאן.  ניתן להשתמש בו להקלת הכאב הנגרם מפצעים בפה במיוחד בקרב ילדים. מומלץ להוסיפו להמתקה למאפים שונים. אני אוהבת לצקת את דבש החרובים על עוגה חמה/ פנקייק ואף על גלידת וניל. 

ניתן גם להכין חלבת חרובים על ידי ערבוב טחינה גולמית ודבש חרובים.

עכשיו זה בדיוק הזמן להכין לכבוד ראש השנה דבש מחרובים, שבשלים ומוכנים על העצים בדיוק עכשיו, כפי שהכינו בעבר והשתמשו בו במקום סוכר (לפני השימוש הנרחב בסוכר מזוקק).

לכבוד החג תוכלו גם לשלב בכל עוגת דבש חצי כוס אבקת חרובים ולקבל טעם נפלא.

שנת בריאות וצמיחה לכולנו 🙏

המאמר נכתב באדיבותה של
נועה אוליאל 
 N.D

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן